SAAB SAFIR - Muistomerkin Paljastustilaisuus Kauhavalla 26.5.2007
 |
 |
Muistomerkin paljastustilaisuus alkoi juhlallisesti kun Pohjanmaan
Sotilassoittokunta esiintyi.
Tilaisuuden päätteeksi se soitti luonnollisesti Ilmavoimien
kunniamarssin sekä Vaasan marssin.
|
Juhlakalu” – Saab Safir SF-7 hetkeä ennen vihkiäistilaisuuden alkua. Kauhavan
kaupunginjohtaja, muistomerkkitoimikunnan puheenjohtaja, Lasse Mäkinen
lausui avaussanat |
 |
 |
Ilmavoimien komentaja, kenrl Heikki Lyytinen (vas.),
Lentosotakoulun johtaja eversti Petri Tolla sekä kenrl (res.) Pertti
Tolla vilkkaassa keskustelussa. Paikalla oli myös kymmenittäin LSK:n
Killan vuosikokous-osanottajia.
|
Safir-muistomerkin vihkiäissanat lausui kenrl Heikki Lyytinen, joka
sanoissaan muisteli mm. omia oppilasaikojaan Kauhavalla sekä
koululentojaan juuri samaisella konetyypillä. |
 |
 |
LSK:n Killan puheenjohtaja, ev Pekka Kanninen sekä Killan hallituksen
jäsen, koko muistomerkkiajatuksen isä, Mauno Reini, paljastamassa
lahjoittajien ja hankkeen tukijoiden Kunniataulua.
|
Muistomerkki on vihitty virallisesti avatuksi ja käyttöön raikuvin
aplodein ja tyytyväiset ”isännät” voivat huokaista helpotuksesta. |
 |
 |
|
Lahjoittajien ja vitriiniprojektia
avustaneiden 19 merkittävimmän yhteisön kunniataulu, jossa ovat esillä mm.
Etelä-Pohjanmaan TE-keskus, "Aisapari", Ilmavoimien Tukisäätiö,
Puolustusvoimien Tuki- säätiö sekä Jenny ja Antti Wihurin Rahasto. |
Muistomerkin sisäänkäynnin vieressä on taulu, jossa on esitetty
”museokoneen” tekniset tiedot” ominaisuudet ja tehot. |
Mitä muistomerkin paljastamisesta kirjoitettiin alueellisessa
lehdistössä?
Vaasalaisessa ”ILKKA” –sanomalehdessä esiintyi sunnuntaina
27.5.2007 seuraava artikkeli
Saab Safir on yksimoottorinen potkurikone, joka nousi yläilmoihin
ensimmäistä kertaa 20. marraskuuta 1945.
Kauhavan ytimeen sijoitettu Saab Safir -muistomerkki vihittiin lauantaina.
Lentosotakoulun koulutuskoneena 1958-1982 toiminutta potkurikonetta ympäröi
lasirakennus, jotta sen pintamateriaalit kestäisivät säiden vaihtelut.
Vitriinirakennuksen koneyksilö kunnostettiin Lentosotakoulun killan toimesta
vuosina 2003-2004.
Tämän tänään vihittävän, mielestäni onnistuneen ja upean, Saab Safir
-muistomerkin myötä Lentosotakoulun Kilta tallentaa Kauhavan
ilmailuperinnettä, kunnioittaa Lentosotakoulun lähes 80 vuoden työtä ja
esittelee ilmailuperinnettä asukkaille, matkailijoille ja kaikille
ilmailusta kiinnostuneille, kertoi Kauhavan kaupunginjohtaja Lasse
Mäkinen avaussanoissaan.
Ilmavoimien komentaja, kenraaliluutnantti Heikki Lyytinen, muisteli
juhlapuheessaan omia kokemuksiaan Saab Safirin puikoissa.- "Muistan kuin
eilisen päivän ensimmäisen Safir lentoni 5.6.1974, jolloin Kadettikoulun
maasotalinjalta ilmavoimiin muuttanut siirtokadetti oli ensimmäistä kertaa
todella siivillään", muisteli Lyytinen vihkiäispuheessaan.
Tilaisuutta kunnioitti myös Pohjanmaan Sotilassoittokunta sekä toinen
samanlainen Saab Safir kone, joka siipiään heilutellen lenteli muistomerkin
yllä.
|